Giżycko
Największe, bo 30-to tysięczne miasto na szlaku Wielkich Jezior, okrzyknięte letnią stolicą polski. Znajduje się tu dużo ośrodków wczasowych, pensjonatów, bardzo dobrze rozwinięta jest sieć handlowa od małych sklepików po supermarkety, szeroka oferta gastronomiczna. Giżycko jest też potężnym garnizonem wojskowym, jednym z największych na mazurach. Płynąc jachtem z Niegocina, najlepiej stanąć w porcie "Dalba" po prawej stronie kanału Łuczańskiego. Na miejscu mamy toalety, serwis silników, sklep spożywczy, stację benzynową i kilka lokali gastronomicznych. Dużym wygodnym portem była marina "Yelow", ale jej losy są nie jasne i raz jest otwarta, a raz nie. Maszerujemy do miasta ulicą Nadbrzeżną wzdłuż kanału. W kompleksie handlowym po prawej stronie na pięterku mamy bardzo dobrze zaopatrzony sklep żeglarski i pracownie żaglomistrzowską. Dochodząc do most obrotowego, proponuję zakupić w narożnej budce porcje wyśmienitych lodów i obejrzeć bardzo ciekawą procedurę ręcznego przesuwania mostu. Idąc dalej wzdłuż kanału dojdziemy do kolejnego sklepu żeglarskiego przy ul. 3Maja.
W okresie od 1 kwietnia do 31 maja oraz od 16września do 31 października most będzie otwierany dla ruchu wodnego, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym z obsługą mostu ? nr telefonu 87/428 12 56, 87/428 27 23, 0 606 951 722. W godzinach ustalonych poniżej most obrotowy otwierany jest dla ruchu wodnego pomiędzy 1 czerwca, a 15 września:
8.10 - 8.30
10.35 - 11.00
12.30 - 13. 00
13.45 - 14.45
15.50 - 17.20
18.30 - 19.00
U operatora mostu możemy otrzymać pamiątkową pieczątkę na kartę pocztową.

Idąc ulicą Olsztyńską w prawo, dochodzimy do pl. Grunwaldzkiego, centralnej części miasta. W około liczne sklepy, lokale i kilka banków. Warto odbić w lewo w ul. Konarskiego gdzie po kilkuset metrach z lewej strony trafimy do małego sklepiku mięsnego, słynącego z domowych wędzonek. Idąc dalej z placu Grunwaldzkiego ulicą Warszawską dochodzimy do ul. Kętrzyńskiego gdzie na rogu znajduje się Informacja Turystyczna. Ul. Kętrzyńskiego doprowadzi nas do domu handlowego i na targowisko, gdzie możemy zaopatrzyć się w świeże warzywa i owoce. Powrót na jacht proponuję jedną z uliczek prowadzących nad jezioro, do portu Białej Floty i potem w prawo przez park miejski. Nad jeziorem przecinamy ul. Kolejową, przy której znajduje się dworzec PKP i PKS.
Obowiązkowym punktem programu spaceru po Giżycku jest Twierdza Boyen. Żeby do niej dotrzeć musimy przejść przez zabytkowy most obrotowy na drugą stronę kanału. Nieopodal zobaczymy zrujnowane pozostałości zamku krzyżackiego. Maszerując ulicą Moniuszki wzdłuż zabudowań koszarowych dojdziemy do cmentarzyka żołnierzy poległych w I wojnie światowej i dalej pnąc się pod górę stajemy przed bramą Twierdzy. Obecnie w amfiteatrze Twierdzy Boyen odbywają się liczne festiwale i imprezy w tym Giżycki Festiwal Szant.

Historia i Zabytki
Przesmyk pomiędzy jeziorem Niegocin a jeziorem Kisajno od wieków stanowił strategiczne miejsce. Krzyżacy w 1340 roku lokują tutaj zamek Lötzenburg. Był ważnym punktem obrony ziem zakonu od wschodu. Zdobyty i spalony w 1365 roku przez Litwinów, został odbudowany przez wielkiego mistrza Vinricha von Kniprode w 1377. Podczas wojny trzynastoletniej zamek padł łupem polaków. Ponownie odbudowany stał się po sekularyzacji Prus siedzibą starostów elektorskich. Lotzen otrzymuje pełnię praw miejskich w 1612 roku. Czarny okres w historii początkuje najazd Tatarów w służbie Rzeczpospolitej w roku 1657 z kompletnym spaleniem miasta. Kolejne epidemie zarazy i pożary umniejszają znaczenie gospodarcze miejscowości. W 1807 roku po bitwie pod Friedlandem stacjonują tutaj korpusy gen. Dąbrowskiego i Gen. Zajączka. Następie 1812 roku przez miasto ciągnie Wielka Armia Napoleona w swojej wyprawie na wschód. Ponowny rozwój miasta zaczyna się z przekopaniem kanału przez miasto i uruchomieniem regularnej żeglugi. Największym motorem napędowym miasta staje się rozpoczęcie w 1843 roku budowy potężnej twierdzy warownej broniącej od wschodu terytorium Prus. Pomysłodawcą budowy fortyfikacji jest pruski minister wojny, gen Ludwik von Boyen. Forteca zbudowana na planie gwiazdy z wysuniętymi sześcioma bastionami, zajmuje powierzchnię 100ha i otoczona jest 10-cio metrowym murem o długości 2300 m. Król Fryderyk Wilhelm IV  24 grudnia 1846 roku nadaje oficjalną nazwę Feste Boyen na część inicjatora  budowy. Oficjalnie prace zakończono w 1855 roku, choć cały czas umocnienia i uzbrojenie modernizowano. W 1908 roku m.in. wymieniono stare armaty na 100 i.150mm haubice, na wale głównym zainstalowano 90mm działa i 37mm działka szybkostrzelne. Ponadto stopniowo powstawał arsenał i laboratorium prochowe, schrony koszarowe, budynki ćwiczeń, stacja gołębi pocztowych. Do sytemu Twierdzy należał forteczny most obrotowy na kanale Łuczańskim. Przydatność założeń obronnych reduty sprawdziła się 26 sierpnia 1914 roku po zajęciu i doszczętnym spaleniu miasta przez Rosjan. Twierdza zatrzymała odziały carskiej armii na linii kanału huraganowym ogniem artyleryjskim. Komendant twierdzy płk. Busse odrzucił propozycję kapitulacji, twierdząc, że owszem podda twierdze, ale tylko jako kupę gruzu. Warownia trzymała w szachu półki rosyjskie aż do lutego 1915 roku, kiedy wojska niemieckie przeprowadziły zakrojoną na szeroką skalę ofensywę, odrzucając Rosjan daleko wschód. W okresie międzywojennym warownia została wzmocniona budową całego pasa umocnień  na wschód od Giżycka po linie Śniardw na południu  i jeziora Mikołajskie, Tałty, Ryńskie od zachodu. Wybudowano 277 obiektów obronnych, kilometry rowów przeciwczołgowych i innych umocnień ziemnych. Garnizon miasta brał czynny udział w wojnie 1939 roku, a bombowce z pobliskiego lotniska w Pierkunowie bombardowały Warszawę. Giżycki rejon umocniony został wykorzystany jak pas obrony Kwatery Głównej Hitlera w Gierłoży. Od 1941 roku na terenie Twierdzy działała jednostka wywiadu "Emma" rozpracowująca siły radzieckie i przesłuchująca wziętych do niewoli radzieckich oficerów. Tutaj przebywał gen. Własow, opracowując założenia tworzonej antykomunistycznej armii rosyjskiej walczącej po stronie Niemców.  Miedzy 25 a 27 stycznia 1945 roku oddziały Armii Czerwonej zajęły cały umocniony rejon prowadząc jedynie drobne potyczki z miejscową policją i Volkssturmem. Regularne odziały Wermachtu opuściły bez walki system bunkrów i twierdzę Boyen. Po wojnie Miasto zmieniło nazwę na Lec, potem na Łuczany by ostatecznie w 1946 roku przybrać obecną nazwę.

Obiekty zabytkowe: Twierdza Boyen z 1855 roku, most obrotowy, skrzydło zamku krzyżackiego, kościół ewangelicki z XIX wieku z organami o 1666 piszczałkach, XIX wieczne kamieniczki i ceglane budynki w stylu pruskim.

Adresy:
Policja ul. 1-go Maja 26 tel. 87/429-92-00
Pogotowie Ratunkowe ul. Warszawska 41 tel. 87/428-55-55
Straż Pożarna ul. Białostocka 2 tel. 87/429-91-00
Informacja PKP tel. 87/428-54-30
Informacja PKS tel. 87/428-50-87
Informacja turystyczna ul. Warszawska 7 tel. 87/428-52-65

Bankomaty
  • PKO BP pl. Grunwaldzki 11
  • PKO BP ul. Warszawska 10
  • Pekao S.A ul. Olsztyńska 15a
  • BGŻ pl. Grunwaldzki 9
  • BPH pl. Grunwaldzki 1
  • BPH ul. Dąbrowskiego 12
Pokaż na mapie miejscowość Giżycko

Zamieszczone przez: anonim - 0000-00-00 00:00:00

 
   Miejscowości    Jeziora
 Sedna 30
 Antila 26
 Tes 660
 MAK 747
 Solina 800
 Dealerzy jachtów żaglowych
Prowadzisz firmę czarterową? masz jacht, który chcesz wyczarterować? jeśli dodatkowo masz swoją stronę internetową gdzie opisujesz swoje łodzie - dodaj ją koniecznie do katalogu firm czarterowych
 Targi Wiatr i Woda n...
 Stan wody w rzekach
 Droga dojazdu do wyb...
 Prognoza pogody
pokaż archiwum...

Imieniny:
Bolesławy, Magdaleny, Marii, Milenii
więcej o pogodzie...
Jeśli jesteś zainteresowany(a) nowościami na tej stronie, i chcesz być o nich informowany(a) na bieżąco wpisz poniżej swój adres emailowy.

Czarter Anitli 20-07-27.07 MAZURY odstąpię rezerwację

Witam, Odstąpię rezerwację. Antila 24- 7 osób, wyokrętowanie Wilkasy k. Giżycka normalna cena za 7 dni 2100 zł, teraz cena 1890 zł + odstąpię rezewację za 400 zł (z 600 zł) Czyli Czarter w cenia 1690 zł !!!! http://www.mjacht.pl/Antila_24,1686,czartery.html

Sprzedam jacht żaglowy TES 660 RT

DŁUGOŚĆ - 6,60 m SZEROKOŚĆ – 2,50 m WYSOKOŚĆ W KABINIE - 1,60 m Jacht zbudowany w 1999 roku przez Stocznię TES – YACHT, nigdy nieczarterowany. Wyposażony w ogrzewanie gazowe Truma z termostatem, akumulator 100Ah, radio ...

Czarter jachtu Maxus 24 na Mazurach

Dzięki przemyślanym rozwiązaniom i doskonałemu wyposażeniu pozwala na żeglugę 8 osób a nadaje komfort mieszkalny dla 6 osobowej załogi. Jacht ten charakteryzuje się wysoką jakością wykonania zarówno laminatów jak i drewnianej zabudowy wnętrza. 2 podwójne koje, dziobowa i rufowa oraz 2 podwójne koje mesowe zapewnią wysoki poziom wypoczynku. Praktyczna kabina ...
więcej >> dodaj >>